LEGO SCRUM CITY


LEGO SCRUM CITY

LEGO Scrum City


Doel van het spel

Het idee van LEGO Scrum City is om de Agile Mindset en de Scrum-ceremoniën en haar rollen te leren. Het spel past het beste om een Scrum-training af te sluiten, maar je kan het  echter ook uitvoeren als een zelfstandige workshop.

Om het spel te spelen, verdeelt u de deelnemers in teams van 4 tot 8 personen. Alle teams hebben hetzelfde doel: We bouwen een stad zo snel mogelijk en het beste binnen specificaties en budget samen.

Het spel is zeer geavanceerd en verdient enige voorbereidingstijd (ca. 3-5 uur). 

Het spel richt zich in het bijzonder op de Scrum-rollen en ceremonies als volgt:

  1. De Product Owner faciliteert het spel.
  2. Elk team kiest een eigen Scrum Master.
  3. De stad wordt stapsgewijs gebouwd (sprints).
  4. Producteigenaar en Scrum Master zijn het eens over de algehele "Release Planning".
  5. Producteigenaar levert de wensen van de stad (kenmerken van gebouwen, straten, parken, ets.) Als user stories.
  6. Elk team voert voor elke iteratie een Sprint Planning uit.
  7. Sprint Review na elke iteratie / sprint: elk team resp. zijn Scrum Master demonstreert de Product Owner hun leveringen ("Sprint Demo"). En het team reflecteert op hun algehele prestaties ("Team Retrospective")

 

Doelstellingen van het spel

Product owner:

Leer een Backlog goed te organiseren, waarbij u eerst prioriteit geeft aan wat belangrijker is.

Leer de teamsnelheid te meten en op basis daarvan beslissingen te nemen, en de Product Backlog opnieuw te prioriteren.

Leer met het team onderhandelen over acceptatiecriteria en het te leveren product.


Team:

Ervaar zelforganisatie en druk van de time-box.

Leer communiceren gericht op het sprintdoel.

Leer hoe u taken kunt plannen en organiseren tijdens een sprint.

Leer snel en nauwkeurig inschatten op basis van de ervaring.

Leer prestaties en verbeteringen meten.

Leer omgaan met onverwachte gebeurtenissen.


Scrum Master:

Leer de vergaderingen te modereren.

Leer bemiddelen tussen het team en de Product Owner.

Leer omgaan met belemmeringen.

Leer coachen en verbeteringen voorstellen aan het team.

 


Tijd om te spelen: 3 - 6 uur.