Hoe zorg ik ervoor dat de Agile transformatie binnen mijn bedrijf een goede start krijgt?


04 May
04May

1. Het kantelpunt

Mensen zijn van nature tegen verandering, en het is gebruikelijk om zinnen te horen zoals: "Zo hebben we het hier altijd gedaan" of "Dat werkt hier niet." Verandering accepteren betekent de mogelijkheid accepteren dat individuen en organisaties momenteel de dingen niet op de beste manier doen, of het kan zelfs iemands lang bestaande overtuigingen of waarden uitdagen. Op dezelfde manier zullen mensen natuurlijk hun oude gedrag behouden, tenzij er een uitzonderlijk goede reden is om iets te veranderen. Deze reden moet zo dwingend zijn dat de status-quo gewoonweg onaanvaardbaar wordt. De motivatie moet zo sterk zijn dat verandering de enige redelijke weg naar succes wordt. 

Met andere woorden, de onderneming moet haar 'kantelpunt' bereiken - het punt waarop de doorslaggevende organisatorische noodzaak is om de verandering tot stand te brengen in plaats van zich ertegen te verzetten.

Ik raad aan om eerst te verifiëren of men vastberaden is om de Agile cultuur te integreren binnen het bedrijf, alsook of men voldoende middelen ter beschikking heeft en of men kan rekenen op het enthousiasme van de werknemers. Aan de hand van een intern assessment kan men te weten komen indien men hiervoor klaar is of men nog bepaalde organisationele elementen dient aan te passen. Een visueel resultaat kan nadien gebruikt worden om bij de beslissing daadkracht te verlenen.

vaak had ik de indruk dat sommige bedrijfsleiders deze eerste, onontbeerlijke fase achterwege lieten baserend op veronderstellingen dat het allemaal wel zal meevallen. Ook, omdat men enkel dacht aan de voordelen die een Agile Transformatie met zich meebrengt en niet aan de serieuze onderneming zo'n verandering voor de hele organisatie vergt. Met een realistische kijk en een gemotiveerde instelling kan men bergen verzetten, dus pak deze fase goed aan als je wil vertrekken vanuit een positieve instelling. Daarom raad ik ook aan om je goed te laten omringen door mensen met ervaring in Lean-Agile veranderingsmanagement, Agile leiderschap en Agile coaching die je met de nodige argumentatie en feiten kunnen verduidelijken in welke situatie momenteel jouw bedrijf zich bevindt.

Om de weerstand minder intens en minder lang te laten duren kan een duidelijk transitieplan heel behulpzaam zijn tijdens de hele levenscyclus van de transformatie. Gebruik al de mogelijke kanalen om de mensen binnen je bedrijf te bereiken en te informeren hoe men te werk zal gaan en wat de impact voor hen betekent. 

Mensen hebben veelal de neiging om te kijken wat de verandering voor hen persoonlijk teweeg brengt. 

indien men geen duidelijkheid verschaft naar de verwachtingen van de werknemers, vertrekt men op een verkeerde basis omdat je werknemers op verschillende manieren kunnen reageren, voelen en denken. Voor je het weet heb je te maken met een heel leger van werknemers die zich scharen achter negatieve indrukken, veronderstellingen en wanhoop. Niet aan te raden om in deze context een transformatie voor te bereiden, laat staan uit te voeren. 


Comments
* De e-mail zal niet worden gepubliceerd op de website.