Op basis van het contingentiedenken benadrukt dit framework voor een wendbaar organisatieontwerp dat de prestaties van een organisatie-eenheid het resultaat zijn van de afstemming tussen de externe context van de eenheid en de interne structuren. De prestaties van een wendbare organisatie hangen af van de samenhang tussen deze componenten; een gebrek aan afstemming binnen deze componenten van de organisatiestructuur kan leiden tot een daling in de prestaties van de organisatie. Elk van deze componenten van de organisatiestructuur moet bijdragen aan wendbare productontwikkeling. Hoe meer structuur, processen, IT-infrastructuur, cultuur en personeelspraktijken de wendbare werkwijzen ondersteunen, hoe beter de organisatie in staat zal zijn haar doelen te bereiken. Echter, deze elementen zijn nauw verweven en moeten goed op elkaar worden afgestemd. Bijvoorbeeld, als we een organisatie ontwerpen om taken te delegeren aan zelfsturende, tijdelijke teams, maar nog steeds een cultuur hebben van gecentraliseerde autoriteit met traditionele leiderschapsprincipes, ontstaat een situatie waarin de organisatie een gedecentraliseerde omgeving nodig heeft, geleid door dienend leiderschap, terwijl deze cultuur niet aanwezig is om die structuur te ondersteunen.
Wendbaar organiseren is een doelbewust proces van het herconfigureren van structuur, processen, IT-infrastructuur, cultuur en personeelspraktijken om waarde creërende en waarde beschermende kansen te benutten. Het ontwerp is geen doel op zich, maar een middel om de strategische prioriteiten van een wendbare organisatie te realiseren. Als een onzichtbaar construct kunnen de organisatorische ontwerpelementen worden ingezet om de energie van mensen te kanaliseren en een effectieve organisatie te creëren die in staat is de bedrijfsstrategie te verwezenlijken. De ontwerpcriteria die werden gedefinieerd, onderscheiden de wendbare organisatie en helpen deze om haar strategie uit te voeren. Hoewel strategie in een wendbare organisatie organisch ontstaat vanuit de collectieve intelligentie van zelfsturende teams, richten de strategische doelen van wendbare bedrijven zich op het versnellen van innovatie, het verkorten van de time-to-market, opereren met flexibiliteit en snelheid, en het faciliteren van wendbaar gebruik van middelen.
De oude regels voor organisatiestructuur richtten zich op het leveren van een gedefinieerd assortiment producten of diensten aan een vaste groep klanten met voorspelbare koopgewoonten, bediend door bekende concurrenten. In die voorspelbare wereld was efficiëntie de gemeenschappelijke kern van alle hiërarchische organisaties, met de machtigste bestuurslichamen aan de top en doelen en beslissingsrechten die naar beneden door de hiërarchie stroomden. Voor veel industrieën is die wereld verdwenen. De nieuwe regels van organisatieontwerp verschuiven daarom van een focus op efficiëntie naar een nadruk op flexibiliteit. Wendbare organisaties opereren als een netwerk van teams, die werken in snelle leercycli en snelle besluitvorming. Ze worden ontworpen om actiegericht te zijn, met flexibele teams die zijn gebouwd rond end-to-end verantwoordelijkheden en leiderschap dat richting geeft en actie mogelijk maakt.
De huidige omgeving dwingt organisaties om wendbaarder te worden. Als reactie daarop ontstaat een nieuwe organisatorische vorm die de hierboven besproken elementen omvat. Deze elementen en de bijbehorende wendbare werkwijzen maken het mogelijk om stabiliteit en dynamiek te balanceren en te gedijen in een tijdperk van ongekende kansen. Hoewel sommige wendbare organisaties uit verschillende industrieën succesvol zijn geweest in het implementeren van hun transformatie, zijn er ook gevallen van falen. We weten nog weinig over de praktische uitvoerbaarheid van deze werkwijzen. Daarom moeten we meer inzicht krijgen in de feitelijke praktijken die bijdragen aan wendbaarheid, evenals de relevante uitdagingen en gevolgen. Dit stelt ons in staat om verschillende organisatorische praktijken en gedragingen te analyseren, evenals hun invloed in verschillende organisatorische settings. Ook dienen we te begrijpen wat de redenen zijn voor succes en voor het falen bij de implementatie van wendbare transformaties. Daarnaast is het van belang de interacties tussen deze vier elementen en hun subelementen verder te onderzoeken.